مقالات شیمی دبیرستان
اثربخشی آموزش زمینه محور سینتیک شیمیایی
بررسی اثربخشی آموزش زمینه محور سینتیک شیمیایی
بر رشد تحصیلی و نگرش دانش آموزان
دکتر عابد بدریان، دکتر باهره عربشاهی، طالب عبدی نژاد، اکبر ناصری آذر
چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش زمینه-محور سینتیک شیمیایی در رشد تحصیلی دانش آموزان دوره پیش دانشگاهی و همچنین تاثیر آموزش زمینه-محور بر انگیزه و نگرش آنان نسبت به علم شیمی بوده است.در این پژوهش، از طرح گروههای نامعادل با پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد و دانش آموزان شرکت کننده در گروه گواه به صورت سنتی و دانش آموزان شرکت کننده در گروه آزمایشی به صورت زمینه-محور آموزش دیدند. نمونه آماری این پژوهش 40 نفر از دانش آموزان دختر دوره پیش دانشگاهی منطقه اصلاندوز مغان بود. 19 نفر از این دانش آموزان در گروه آزمایشی . 21 نفر دیگر در گروه گواه حضور داشتند و در محیط طبیعی (کلاس درس) مورد مطالعه قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمونهای آماری مختلفی استفاده شد. آزمون آماری تی-استودنت وابسته و همبسته یکی از مهمترین آزمونهایی بود که در بررسی درستی فرضیه ها به کار گرفته شد.تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که تفاوت چندانی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دو گروه دیده نمی شود، اما شیوه آموزش زیمنه-محور موجب افزایش انگیزه دانش آموزان برای مطالعه درس شیمی می شود و بر نگرش آنان نسبت به علم شیمی تاثیر مثبت می گذارد.
لینک کوتاه مطلب
برای کپی کلیک کنید
لینک های دانلود