دانستنی های شیمی

مبدل کاتالیستی ونحوه کارکردآن در خودرو

مبدل کاتالیستی ونحوه کارکردآن در خودرو
مبدل کاتالیستی ونحوه کارکردآن در خودرو

یک خودرو معمولی به طور متوسط در هر کیلومتر حدود 10 گرم کربن مونوکسید، 2 گرم هیدروکربن نسوخته و 1 گرم نیتروژن مونوکسید تولید می کند.برای کاهش میزان آلاینده های خروجی از اگزوز خودروها از مبدل کاتالیستی استفاده می شود.این مبدل ها با بهره گیری از سه فلز گرانبهای پلاتین، پالادیم و رودیم به عنوان کاتالیزگر مقدار نیتروژن مونوکسیدخروجی از اگزوز خودرو را حدود 90% و هیدروکربن ها و کربن مونوکسید را تا 95% کاهش می دهند.

فرآیند تبدیل گازهای آلاینده در مبدل طی دو مرحله صورت می گیرد در مرحله اول اکسیدهای نیتروژن کاهیده شده، به گاز نیتروژن و اکسیژن تبدیل می شوند.این واکنش عمدتا توسط رودیم کاتالیز می شود.در مرحله دوم کربن مونوکسید و هیدروکربن های نسوخته اکسایش یافته و به کربن دی اکسید و بخار آب تبدیل می شوند.این واکنش ها عمدتا توسط پلاتین و پالادیم کاتالیز می شود.در خودروهای مجهز به مبدل کاتالیستی حتما باید از بنزین دارای استاندارد آلایندگی استفاده شود در صورت استفاده از بنزین نامرغوب کاتالیزگرها مسموم شده و کارایی خود را از دست می دهند.در بهترین شرایط مبدل کاتالیستی تا 160000کیلومتر کارایی خود را حفظ می کند، در هنگام غیر فعال شدن ، مبدل باید تعویض شود.مجموع فلزات گرانبهای به کار رفته در یک مبدل کاتالیستی کمتر از 2 گرم است با این وجود بازگردانی این فلزات از نظر اقتصادی به صرفه است.

برای مطالعه بیشتر درباره روش کار مبدلهای کاتالیستی اینجا کلیک کنید

4.9/5 - (101 امتیاز)
به کانال بزرگ تلگرام جم شیمی بپیوندید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا