خانه / آموزش / نقد و بررسی کتاب های شیمی / نقد و بررسی کتاب شیمی 2 سال یازدهم دبیرستان رشته های تجربی و ریاضی

نقد و بررسی کتاب شیمی 2 سال یازدهم دبیرستان رشته های تجربی و ریاضی

نقد و بررسی کتاب شیمی 2 سال یازدهم دبیرستان رشته های تجربی و ریاضی
نقد و بررسی کتاب شیمی 2 سال یازدهم دبیرستان رشته های تجربی و ریاضی

در این پست به نقد و بررسی کتاب شیمی 2 سال یازدهم دبیرستان می پردازیم.کتاب شیمی 2 سال یازدهم دبیرستان نیز مانند کتاب شیمی دهم دبیرستان شامل 3 فصل بوده که عناوین فصل های اول و دوم کتاب تا این لحظه به ترتیب عبارتند از هدایای زمینی و در پی غذایی سالم. مباحث و عناوین پیش نویس های فصل اول و دوم کتاب شیمی یازدهم دبیرستان به شرح زیر می باشند. قابل ذکر است که تعداد صفحات پیش نویس فصل اول کتاب شیمی یازدهم تا این لحظه 30 صفحه و همین طور تعداد صفحات پیش نویس فصل 2 کتاب شیمی یازدهم نیز 28 صفحه می باشد.

قابل ذکر است که ساعت تدریس هفتگی درس شیمی 2 پایه یازدهم نیز همانند شیمی دهم با 3 فصل، 3 ساعت در هفته می باشد.که این ساعت به تناسب حجم مطالب کتاب کم می باشد.

مباحث و سرفصل های اصلی پیش نویس فصل اول شیمی 2 پایه یازدهم دبیرستان رشته های تجربی و ریاضی

  • هدایای زمینی
  • جهان ومواد پیرامون ما
  • مواد تجدید پذیر و تجدید ناپذیر
  • اهمیت سنگ کره
  • استخراج از منابع
  • چرخه مواد در طبیعت
  • جدول دوره ای عناصر از دید کاربرد عنصرها
  • رسانا و نیمه رسانا
  • روند تغییر خصلت فلزی در جدول دوره ای
  • مقایسه فعالیت شیمیایی عناصر
  • دنیای رنگی با یون های واسطه
  • کاربرد عناصر درصنعت (پیوند با صنعت )
  • جاذبه ای از نوع یونی
  • مقایسه واکنش پذیری فلزات
  • پیوند با زندگی (کاربرد ترکیبات عناصر در زندگی )
  • مقایسه واکنش پذیری هالوژن ها
  • اندازه اتم و واکنش پذیری
  • شعاع کووالا نسی و شعاع وان در والسی
  • روند تغییرات شعاع اتمی در دوره و گروه
  • استخراج فلزات
  • روش های استخراج فلزات
  • استو کیومتری و درصد خلوص
  • اثر معدن بر محیط زیست
  • دنیای واقعی واکنش ها
  • بازده درصدی و مسایل آن
  • جریان فلز از جامعه به محیط زیست
  • بازیافت

مباحث و سرفصل های اصلی پیش نویس فصل دوم شیمی 2 پایه یازدهم دبیرستان رشته های تجربی و ریاضی

  • در پی غذای سالم
  •  انرژی مواد غذایی
  • دمای یک ماده از چه خبر می دهد ؟
  • دما وگرما
  • چقدر Q – چقدر تغییر دما وانواع ظرفیت گرمایی
  • جاری شدن انرژی
  • پیوند بازندگی
  • گرماشیمی
  • آنتالپی ، محتوای انرژی ماده
  • آنتالپی پیوند ومیانگین آن
  • آنتالپی سوختن تکیه گاهی برای تامین انرژی
  • پیوند با زندگی
  • تعیین آنتالپی واکنش های شیمیایی
  • گرماسنجی روش مستقیم اندازه گیری آنتالپی یک واکنش
  • جمع پذیری گرمای واکنش ها ، قانون هس

 

اهداف فصل 1 شیمی یازدهم:

  •  اهمیت آیات قرانی به تغذیه ومواد غذایی
  • تاثیر خورشید بر چرخه مواد غذایی
  • تاثیر شیمی بر مواد غذایی (تولید مواد غذایی ومصرف آن در بدن انسان)
  • شیمی ،تغذیه ،ورزش
  • معرفی مواد با توجه به ذرات تشکیل دهنده آنها.
  • تغذیه ، انرژی، گرما،دما
  • دما میانگینی از جنبش های مولکولی
  • پلاسما یکی از چهار فاز اصلی ماده

مقدمه فصل با همکاری دانش آموزان شروع شود (مثال ،تعریف،…)تا بتوان با ایجاد انگیزه در آنها با بحث اصلی گرما،دما ( ترمو شیمی) ارتباط برقرار نمود. درصفحه 1 درباره اهمیت انرژی ذخیره شده بحث می کند از آن جهت که دانش آموز گرمای ناشی از خوردن مواد غذایی را حس می کندوانگیزه ای است برای ورود به مبحث ترموشیمی.

  •  نمودار 1 صفحه 2 نشان دهنده افزایش تولید گندم و…نمودار 2کاهش سرانه تولید گندم برای هر فرد است.

 سهم هر فرد از تولید گندم همان سرانه است.

 دلایل افزایش تولید گندم

1)سیاستهای دولت برای حمایت از کشاوزران افرایش یافته است.

2)استفاده از شیوه های صنعتی کشاورزی به جای شیوه های سنتی

3)رشد صنعت نگهداری و انتقال فرآورده های کشاورزی

4)استفاده از مهندسی ژنتیک در اصلاح بذر

5)گذر از اقتصاد معیشتی به اقتصاد کشاورزی مدرن وصنعتی

شکل صفحه3 ارتباط بین شیمی ومراحل زنجیره غذایی از تولید،فرآوری ،انتقال وحفظ مواد غذایی را نشان می دهد.

پیشنهاد : به جاست که مولفین محترم کتاب شیمی یاردهم در مقدمه به نقش شیمی در تولید انرژی،فرآیند مکانسیم ،محاسبه انرژی وراههای انتقال آن اشاره کنند .

  •  طرح سوال کاربردی ازاین مبحث پیشنهاد می گردد.
  •  ارتباط شیمی با مواد غذایی
  • کاربرد نیتروژن در نگهداری مواد غذایی.
  • نقش شیمی در تولید وفرآوری مواد غذایی.
  • استفاده از کودهای شیمیایی برای افزایش بهره وری در کشاورزی.
  • کند کردن یا حذف واکنش های ناخواسته در چرخه تولید مواد غذایی.
  • نقش خورشید وذخیره انرژی آن در مواد
  • استفاده از فناوری نانو در تولید موادغذایی
  • کاربرد آمونیاک (اصل هابر)در کشاورزی و……

 شکل صفحه 4:معرفی مواد با توجه به نوع ذرات سازنده ی موادکه میتوان تفاوت آن را با حالت فیزیکی توضیح داد.

پیشنهاد: مثال های نشان داده شده برای حالت های جامد …مایع و گاز می تواند منجر به ایجاد کج فهمی در دانش آموزان شود .( مثال های بهتری گنجانده شود و دقیق تر برای تمام مواد …)

پلاسما یکی از چهار فاز اصلی ماده است. (سه فاز دیگر: جامد، مایع، گاز) پلاسما گاز شبه خنثایی از ذرات باردار و خنثی است که رفتار جمعی از خود ارائه می‌دهد. واژه پلاسما به گاز یونیزه‌شده‌ای گفته می‌شود که همه یا بخش قابل توجهی از اتم‌های آن یک یا چند الکترون از دست داده و به یونهای مثبت تبدیل شده باشند. یا به گاز به شدت یونیزه‌شده‌ای که تعداد الکترون‌های آزاد آن تقریباً برابر با تعداد یون‌های مثبت آن باشد، پلاسما گفته می‌شود.

توصیه میشود : ابتدا در موردپلاسما تحقیق داده شودسپس تدریس گردد.

دما کمیتی است که در باره ذرات سازنده یک ماده اطلاعات زیر را در اختیار ما قرار می دهد:

  • میزان سردی وگرمی
  • میانگین سرعت
  • میانگین انرژی جنبشی ذره های سازنده
  • برخلاف گرما ،دما به تعداد ذره های سازنده ماده بستگی ندارد در صورتی که گرمای ماده به مقدار ماده بستگی دارد.

یکای رایج دما درجه سیلیسوس و کلوین است . برای گرما ژول وکالری استفاده می شود .

دما برخلاف گرما صورتی از انرژی نیست ویک معیار قراردادی است که با کمک آن می توان میانگین انرژی جنبشی دو ماده را با یکدیگر مقایسه کرد.

ممکن است گرمای یک جسم زیاد باشد ولی دمای آن پایین باشد یا برعکس گرمای یک جسم کم باشد ولی دمای آن بالا باشد.

در ویرایش جدید فصل دوم کتاب تاریخ 8 خرداد 96 بییشتر مطالب کتاب شیمی یازدهم از فصل دوم کتاب شیمی 3 گرفته شده است.

به زودی بررسی دقیق فصل های کتاب شیمی یازدهم به همین پست اضافه خواهد شد. پس با ما همراه باشید.

جهت ثبت تبلیغات در این مکان کلیک کنید

ا ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (2 رای, میانگین امتیاز: 5٫00 از 5)
لینک های دانلود
به کانال تلگرام جم شیمی بپیوندید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code